Column
Horecaffers op de barricaden
Veelvuldig is mij door de redactie van de Fore voorgehouden om als gepromoveerde prietprater mijn spinsels in ons clublid strikt golfgerelateerd te houden. Soms tracht ik toch wel heimelijk deze voorwaarde wat op te rekken want er passeert natuurlijk genoeg buiten onze golfbubbel om dat om een toelichting schreeuwt. Maar deze keer springt gevoelsmatig een veelbesproken clubitem met kop en schouders boven al het landelijke geweld uit. Is het dan zo erg, zullen jullie vertwijfeld afvragen want zijn onze clubbelangen dermate groot dat die alles ontstijgen?
Zeker, zeker. Voor de rechtgeaarde golfer is iedere wijziging in het dagelijkse golfritueel een grove inbreuk en kan zomaar leiden tot ernstig balverlies- of algehele frustratie.Wat te denken om, na een in- of ontspannend rondje golf, het clubhuis gesloten aan te treffen en de felbegeerde versnapering te moeten missen? Van een gezellig sociaal samenzijn is dan ook geen sprake meer en daarbuiten moeten we er niet aan denken alle clubroddels en schandalen te moeten missen.
Is er voor de voorgenomen horecasluiting per 1 november werkelijk geen alternatief te bedenken? Zeker wel, en dat kan zelfs tot lichtend voorbeeld dienen voor alle golfclubs die met soortgelijke problemen kampen en dat zijn er toch heel wat. Welnu, als vooruitstrevende golfclub waren we als voorloper van de robotisering landelijk golfnieuws met de maaiende robot die zonder bestuurder al bewondering wekte. Maar waren we daar nu echt van onder de indruk? Welnee toch, want robots zijn in de hedendaagse techniek al niet meer weg te denken. Ons probleem nu, en misschien voelen jullie hem al aankomen want achter de schermen is reeds koortsachtig nagedacht. Door een inderhaast samengestelde denktank van verlichte golfgeesten is als uitgangspunt de voortschrijdende automatisering als speerpunt genomen en als toepassing uitgewerkt. Waar gaan we dan aan denken om de lacune in ons clubhuis te verhelpen? Dat zal ik toelichten. Recent is dat illustere gezelschap in vol ornaat op landelijk onderzoek geweest en is tijdens een gesponsorde lunch bij McDonalds gestuit op de geautomatiseerde inrichting van deze vetloods waarna de denkramen luchthappend kladblokjes vol schreven. Na een uitgelekte memo van voornoemde orakels over de herinrichting van onze horeca bleek een wel zeer ingrijpende aanpassing uitvoerbaar. Voor wie al eerder op bezoek is geweest bij MacD. met de kleinkinderen of als liefhebber, is daar zeker al bekend geraakt met de fraaie bestelzuilen met kwijlende plaatjes friterie en vette hapklare brokken. Na het beroeren van de afbeelding op de zuil wordt de bestelling geplaatst en na plastic betaling komt de medewerker in een frivole uitmonstering de bestelling afleveren op het gewenste tafeltje. Maar de visionairs hebben in hun oneindige wijsheid uitgedokterd om deze medewerker te vervangen door een heuse robot-met-rokje die een simpele bediening moeiteloos kan uitvoeren. In het bedrijfsleven komen we wel ingewikkelder hoogstandjes tegen. Ook het plaatsen van koelvitrines met alcoholische versnaperingen zijn denkbaar waar geen mens aan te pas hoeft te komen en alles aangestuurd wordt door robots en slimme apps. Gaat het dit worden beste mensen of is het meer gebaseerd op hersenspinsels van verontruste golfleden. Natuurlijk willen we die kant niet op want we zijn geen grootgrutters maar een gerenommeerde golfvereniging met clubhuis faciliteiten in de ruimste zin.
Hoe plezierig was het danook om enkele dagen voor het verschijnen van deze Fore de mail van ons golfclubbestuur te mogen ontvangen waarin het verlossende woord werd gesproken dat het clubhuis ook na 1 november gewoon open blijft. Laten we er ernstig voor waken dat ons gezellige volwaardige clubhuis ooit gesloten moet worden of als veredelde kantine verder moet worden geƫxploiteerd. De Golfresidentie onwaardig! Tegen de verdrukking in wens ik vanzelfsprekend toch alle leden een heerlijk afsluitend golfseizoen toe. Geniet er maar van!
P.