Pijnvrij Golfen


Golfen in Coronatijd

TEKST HANS DRIESMAN In de laatste Fore Seasons van vorig jaar schreef ik dat een groot deel van ons leven werd bepaald door het Corona virus. Inmiddels zijn we alweer 4 maanden verder en blijven de meesten van ons nog zoveel mogelijk thuis, houden afstand, vermijden sociale contacten en dragen een mondkapje in publieke ruimtes. Alle maatregelen hebben als doel het contact met het virus te vermijden en verdere verspreiding ervan te voorkomen.

Voor het tweede opeenvolgende jaar heeft de NGF helaas moeten besluiten om de nationale golfcompetitie af te gelasten. Toch zijn er gelukkig ook veel positieve geluiden en ontwikkelingen in het bestrijden van Corona. Het vaccineren gaat momenteel sneller dan verwacht en ontvangt Nederland binnenkort een groot aantal nieuwe vaccins. Bovendien staat de lente voor de deur en zijn we inmiddels al verwend met heerlijk golf-, fiets- en wandelweer.

Ons immuunsysteem speelt een belangrijke rol in het bestrijden van virussen. Gezond eten, goed slapen, stress verminderen en vooral veel bewegen versterkt dat verdedigingssysteem en verhoogt de weerstand. De beweegrichtlijn voor volwassenen bestaat uit minstens 2,5 uur per week matige tot intensieve inspanning leveren. Minstens 2 x per week je spieren en gewrichten belasten en je balans oefenen.

In dit artikel wil ik nogmaals bevestigen dat vooral buitensport de voorkeur heeft omdat dag- en zonlicht een zeer sterke invloed hebben op de productie van Vitamine D. Maar ook met slecht weer en de sluiting van de sportscholen kan je in je eigen huis van alles doen. Hierbij de eerste zogenaamde ‘Couch Potatoe Oefeningen’ voor de buikspiertjes. Succes en gewoon even gaan doen.

Hans Driesman is fysio-manueel therapeut en golffysiotherapeut en als zodanig verbonden aan Centrum Fysiotherapie Dronten. Mocht u persoonlijke vragen voor hem hebben dan helpt hij u graag. Zijn telefoonnummer is: 0321-313473 www.fysiotherapiedronten.nl info@fysiotherapiedronten.nl